Free cookie consent management tool by TermsFeed
Programm

Juhan Kuusi portreed. Lähedalt ja isiklikult.

Näitus
01.02.2024 - 04.05.2024

Seekordne näitus on ajendatud 70 aasta möödumisest ühe tuntuima eesti soost fotograafi sünnist ja keskendub Juhan Kuusi portreedele. Kuigi Juhan ei pildistanud klassikalisi portreefotosid, räägivad tema tundlik pilk ja julgus inimesi ning sündmusi lähivõtete ja intiimse kaamerakontakti kaudu jäädvustada universaalseid lugusid ühiskonnast, ajaloost, inimlikkusest ja inimväärikusest ning nende peegeldustest.

Näitus ja sellega koos ilmunud teine, täiendatud trükk raamatust „Juhan Kuus, inimlikkuse mõõt“ sisaldab lisaks Juhani loomingu paremikule 37 uut fotot, millest enamikku pole varem avalikult esitletud. Suurema osa neist valisime Juhani Kuusi loomingu varasemast perioodist, aastatest 1970–1986. Fotod pärinevad Juhani isiklikust negatiivide kogust, mida haldab nüüd Juhan Kuusi Fond.

Juhan Kuus ja portreefotograafia

Juhan portreteeris apartheidiaegset ja selle režiimi langemise järgset Lõuna-Aafrikat, suunates oma kaamera alati inimese poole. Teda ei paelunud kunagi pelgalt Homo sapiensi ümbritsev keskkond, vaid ka see, millised liigikaaslased selles ühises ruumis talle vastu vaatasid ja mida nad korda saatsid või läbi elasid. Juhan Kuus portreteeris eelkõige inimnäolist keskkonda selle hapruses, ilus ja ka jõhkruses. Tema fotod annavad sageli tunnistust valust. Nii otseses, nagu lähikaadrid valgenahaliste apartheidirežiimi sõdurite hoopide käes kannatavatest teismelistest poistest, kui ka ülekantud tähenduses – tundlikud portreed kodututest või vaestest. 

Fotograafias iseõppijana karjääri teinud ja kõrgema hariduseta jäänud Juhan Kuus oli aga erakordselt suure lugemusega ning laialdaste teadmistega ajaloost, sotsioloogiast, filosoofiast ja fotograafiast. Seega on igati tõenäoline, et Kuus oli kursis ka sotsiaalse dokumentaalfotograafia rajajate Jacob Riisi, Lewis Wickes Hine’i ja Dorothea Lange’i loominguga. Tema väljendusrikkaid portreesid marginaliseeritud ja ühiskonna äärealadel elavatest inimestest võib samuti vaadata kui ühiskonna teadlikkuse tõstmise eesmärgil tehtud töid. Just nõnda tegid seda ka eelnimetatud kolm autorit. Juhani töödes võib aga kohati märgata ka juhuslikku või siis hoopis teadlikku irooniat ja sarkasmi, mis peegeldab elu vastuolulisust ning aitab nii vaatajat kui ehk ka autorit ennast neid keerulisi teemasid käsitleda ja nende mõjuga toime tulla.  

Kuusi huvitasid ühtemoodi mustanahaliste, segarassiliste kui ka valgete elusaatused. Nii on ka tema loomeparemikus võrdselt kõnekaid jäädvustusi apartheidipoliitika ideoloogi Hendrik Frensch Verwoerdi abikaasast Betsie Verwoerdist, vaestest valgetest Johannesburgis, mustanahalistest alaealistest Bosasa Horizoni noortevanglas, peamiselt segarassiliste elanikega asustatud Bo-Kaapist ehk Malay kvartalist või Oudtshoorni maapiirkonna põllumeestest ja nende peredest. Nende naabruskondade inimesi portreteerides püüdis Juhan näidata, kuidas elab teine pool ehk need nähtamatud mehed ja naised, kes teevad jõukamates linnaosades elava privilegeeritud valge kodaniku rahutuks.

Juhani fotopagasis on aga ka küllalt iseloomukaid lähikaadreid kõigist Lõuna-Aafrika poliitilistest legendidest. Hoolimata tema pikaajalisest ja olulisest fototööst, mille eesmärk oli tõmmata tähelepanu ühiskonna sellele osale, kelle eest peaksime paremini hoolt kandma, on Juhani vahest rahvusvaheliselt kuulsaim töö hoopis kaksikportree Nelson Mandelast ja Bill Clintonist Robbeni saare vanglas. Selle foto saamislugu räägib ka olulise loo Juhani järeleandmatust iseloomust ja pühendumisest oma fotograafilise eesmärgi saavutamisele (vt lk 298–299).  

On huvitav mõelda, et portreefoto üks esmaseid praktilisi kasutusvaldkondi oli kurjategijate identifitseerimine. Kuigi ei ole teada, et Juhani tehtud fotode alusel oleks otseselt kedagi kohtu alla antud või karistatud, on tema aus ja halastamatu apartheidirežiimi vägivalla portreteerimine andnud põhjust aruteluks kollektiivse hukkamõistu teemal nii tolleaegsete liidrite kui ka käsutäitjate üle. Võimalus heita pilk Juhani jäädvustatud apartheidi armidele ühiskonnas on aktuaalne ka tänapäeval, kus paralleelid maailmas toimuvate poliitiliste sündmuste, kohalike sotsiaalsete probleemide ja ühiskondlike suundumuste vahel ei jää märkamata. 

Juhan Kuusi Fond on tegutsenud alates 2016. aastast. Selle aja jooksul oleme Eestisse rajanud Juhan Kuusi Dokfoto Keskuse, mis lisaks Juhan Kuusi loomingu uurimisele ja tutvustamisele on pühendunud laiemalt dokumentaalfotograafia väärtustamisele ja selle arengu toetamisele. Loodame, et Juhan Kuusi 70. sünniaastapäevale pühendatud 37 uue fotoga näitus ja kataloog täiendab tema juba tuntud portreefotode pärandit ja toob vaatajate-lugejateni lisamaterjali, mis aitab mõista Juhani professionaalset arenemis- ja kujunemislugu. Kuna fotograafi arhiiv on mahukas ja tema loomingu uurimine alles algusjärgus, on tulevikus Dokfoto Keskuselt oodata nii uusi näitusi kui ka värskeid trükiseid.

Näituse toetajad ja keskuse partnerid:

Eesti Kultuurkapital, Telliskivi Loomelinnak, Artproof, Taevas Ogilvy, Ajar Stuudiod, Tikkurila Eesti, Sipa, Eesti Kunstimuuseum, Klaassisepp, Pakenditööstus, Hektor Container Hotell, Balmerk Estonia, A. Le Coq

Back up

© Kõik autoriõigused kuuluvad Juhan Kuusi Dokfoto Keskusele ja lehel esindatud fotograafidele. Sellel lehel oleva info reprodutseerimine, säilitamine/salvestamine otsingusüsteemides või edasiandmine mistahes kujul või viisil: elektrooniliselt, mehaaniliselt, kopeeritult/paljundatult, salvestatult või teisiti, on keelatud autoriõiguse omaniku eelneva kirjaliku loata.